Attest van leven

Beschrijving

Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee u kunt aantonen dat u nog in leven bent.

Dit document wordt u soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoeft u zich bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat u nog leeft.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:

  • uzelf
  • uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Procedure

Naargelang uw situatie kunt u het attest van leven aanvragen aan:

  • de dienst Burgerzaken van uw gemeente
  • de ambassade of het consulaat van het land waar u verblijft.

Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:

  • op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
  • op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid
  • het e-loket: u kan kiezen om het te ontvangen per e-mail of per post. Uw aanvraag wordt binnen de drie werkdagen behandeld.

Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.

LET OP! Indien het attest van leven wordt afgehaald door een derde of op afstand aangevraagd, zal er een bijkomende regel op het attest aangebracht worden: "de betrokkene is in leven, volgens de bevolkingsregisters". Sommigen instellingen wensen dat de dienst Burgerzaken bevestigd dat de persoon effectief nog in leven is, dat kan enkel door persoonlijk aan het loket langs te komen. 

Bedrag

gratis

Nodig

Als u het attest zelf ophaalt:

  • uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • uw eigen identiteitskaart.

Contact voor aanvragen

Burgerzaken
Gemeentehuis
Gemeenteplein 1
3040 Huldenberg
België
Mail of bel ons voor een afspraak tijdens de kantooruren.

Contact voor afhalen

Onthaal
Gemeentehuis
Gemeenteplein 1
3040 Huldenberg
België
02 688 30 40
Mail of bel ons voor een afspraak tijdens de kantooruren.